- Viktig med enighet i tjenestemannslovutvalget

stensaker.jpg

- Det var heftige diskusjoner på hvert bidige møte i tjenestemannslovutvalget, og det er nesten utrolig at vi til slutt kom fram til en rapport uten dissenser. Jeg er glad for at vi fikk til det, for det sender et mye tidligere signal til statsråden om hva som bør være utgangspunktet for høringen og lovforslaget, sa LO Stat-sekretær Randi Stensaker da hun innledet om arbeidet i tjenestemannslovutvalget på NTLs landsstyremøte onsdag.

Randi Stensaker representerte LO Stat i det departementsoppnevnte tjenestemannslovutvalget, som ble ledet av Ingeborg Moen Borgerud. Til slutt kom utvalget fram til et forslag alle medlemmene kunne slutte seg til uten dissenser. - Som i andre forhandlinger får man ikke gjennomslag på alt, men oppsummert tror jeg vi kan få en lov som kan stå seg over tid og som vi kan leve med, sa Stensaker.

Parallelt med utvalgets arbeid ba KMD Arbeidsforskningsinstituttet gjennomføre en spørreundersøkelse blant ledere, tillitsvalgte og ansatterepresentanter om hvordan de oppfattet praktiseringen av loven. -Vi var i utgangspunktet skeptiske til spørreundersøkelsen fordi det var så kort tid til å gjennomføre den. Men da rapporten kom var vi svært fornøyd med den, og den konkluderte med at det ikke er loven det er noe galt med, men kjennskapen til og etterlevelsen av bestemmelsene, noe som i stor grad er i tråd med LO Stats syn, sa Stensaker.

Hun pekte på det hun oppfattet som fire stolper som utvalget baserte forslaget sitt på:
- Befolkningen må ha tillit til forvaltningen
- Et regelverk som legger til rette for en effektiv og etterrettelig forvaltning
- Et stillingsvern som er sterkere enn det som gjelder i arbeidsmiljøloven
- At statsråden skal forholde seg til utvalgets innstilling som en helhet og ikke bare plukker de forslagene han liker.

- Det er viktig at forvaltningen er preget av kontinuitet og er uavhengig av politiske skifter. Utvalget var enig om at kvalifikasjonsprinsippet, som til nå har vært ulovfestet, er så viktig at det bør lovfestes. Følgelig går vi også inn for videreføring av plikten til offentlig utlysning. Det var hardere kamp om videreføringen av tilsettingsrådet som forvaltningsorgan med ansatterepresentanter som ikke kan instrueres, fortalte Stensaker.

Personalreglementet skal fortsatt forhandles med tvistemulighet mellom partene etter tjenestetvisteloven, men reglementet skal ikke lenger stadfestes av KMD. I stedet er det egne regler for når reglementet er gyldig.

- På spørsmålet om prøvetid var det lenge usikkert om vi skulle gå for arbeidsmiljølovens regler, men vi endte med å videreføre ordningen med obligatorisk prøvetid på seks måneder. Nye regler her er forlengelse av prøvetiden ved fravær og et opplegg for nødvendig opplæring, veiledning og vurdering i prøvetiden, sa Stensaker.

Vilkårene for bruk av midlertidig stilling ble omformulert og gruppert i fire vilkår: a.) når arbeidet er av midlertidig karakter, b.) som vikariat, c.) for praksisarbeid/utdanningsstillinger og d.) seks måneder når det har oppstått uforutsette behov. For innleie gjelder kun vilkårene a.) og b.). Utvalget var allerede fra starten av enige om å ikke ta inn den nye bestemmelsen i arbeidsmiljøloven om 12 måneders midlertidig stilling uten begrunnelse for 15 prosent av de ansatte. Har man vært ansatt midlertidig etter a.), b.) og d.) i tre år skal man anses som fast ansatt. Åremålsbestemmelsene er dessuten strammet inn til å kun gjelde etter lovvedtak i Stortinget, med unntak for virksomhetens øverste leder.

Oppsigelsesreglene er endret slik at det avgjørende for regelverket er om grunnlaget for oppsigelsen er virksomhetens eller den ansattes forhold – ikke hvor lenge man har vært ansatt. Det ligger et arbeidsrettslig saklighetshensyn til grunn, som kan overprøves av domstolene. Om dette innebærer en liberalisering eller innstramming av oppsigelsesvernet vil dermed avhenge av rettspraksisen i etterkant av et eventuelt lovvedtak.

Departementet har lovet at lovforslaget skal ut på høring og at denne høringen skal være avsluttet før sommerferien. Så kan lovforslaget komme på høsten og loven gjelde fra 1. januar 2017.