Ny forsknings- og utdanningspolitikk?

bjerke.jpg

Lik rett til utdanning, forskning som kommer hele samfunnet til gode og nasjonal kontroll over sektoren uavhengig av internasjonale handelsavtaler er noen av hovedpunktene i rapporten fra NTLs arbeidsgruppe for forsknings- og utdanningspolitikk. Rapporten er skrevet av Paul Bjerke ved DeFacto/Høgskolen i Volda.

- Arbeidsgruppas politikk for sektoren er i det store og hele i motsetning til tendensene vi har sett de siste tiårene. Fusjoner mellom læresteder fører til sentralisering og maktkonsentrasjon, institusjonene ledes i tråd med managementprinsipper av eksterne styreledere. Lærestedenes egenart svekkes, og de konkurrerer med hverandre om studenter via reklamekampanjer i media.

Bjerke oppsummerte arbeidsgruppas politiske retning med syv punkter:
- Lik rett til utdanning
- Fri forskning som kommer hele samfunnet til gode
- FOU-basert undervisning
- Gode og trygge arbeidsforhold
- Internt demokrati og medbestemmelse i uh-sektoren
- Mindre markedsstyreing
- Nasjonal kontroll, ikke underlagt internasjonale handelsavtaler

Med lik rett til utdanning mener arbeidsgruppa både sosialt og geografisk. – Gruppa advarer derfor på det sterkeste mot studiegebyrer, også for utenlandske studenter, da det viser seg i europeisk sammenheng at læresteder som innfører avgift for utvekslingsstudenter ofte innfører det samme for innenlandske studenter kort tid etter, sa Bjerke.