Fritt fall

fly.jpg

Piloter og kabinansatte fra alle norske flyselskaper planlegger en felles aksjon på Stortinget i morgen tirsdag 16.desember kl 11.00. NTL støtter støtter det flygende besetningspersonellet i deres aksjon og ser med bekymring på utviklingen i luftfarten.

Norske SAS-flygeres forening (NSF) har skrevet følgende som bakgrunn for aksjonen:

Utviklingen i luftfarten er på mange områder ute av kontroll!

Arbeids- og hviletidsbestemmelsene (EU-ops/sub-q) for flygende besetninger mangler vitenskapelig forankring, og er drevet fram av økonomisk motivert lobbying. Kabinansatte og piloter er fratatt normal forutsigbarhet og innflytelse over arbeid og fritid, og kan innenfor regelverket settes til å håndtere de mest krevende og kritiske situasjoner etter å ha vært våkne i nær et døgn.

Lover, regelverk og tilsyn omgås gjennom oppsplittede selskapsstrukturer, kreative ansettelsesmodeller og bekvemmelighetsflagg.

Grunnleggende menneskerettigheter settes til side, og decennier med raffinert sikkerhetskultur erstattes med fryktkultur, grov utnyttelse, arbeidskontrakter uten rettigheter for arbeidstager, og løsarbeiderordninger.

Kombinert med manglende europeisk samordning og smutthull, påvirker dette både konkurransen og flysikkerheten. Tidligere erfaringer har vist at dette er en kombinasjon som kan få fatale konsekvenser.

Dette må bringes under kontroll!

Norsk luftfartspolitikk må være klar, tydelig og ansvarlig, og praktiseres gjennom regulering og tilsyn. Norske myndigheter må innta en aktiv rolle og medvirke til en ansvarlig og samordnet europeisk luftfartspolitikk. Sunn og hensiktsmessig konkurranse fordrer klare regler og en myndig dommer.

Våre krav for å snu trenden:

1. Arbeidstidsbestemmelser må samsvare med fysiologiske vitenskapelige anbefalinger
2. Det operative ansvaret og arbeidsgiveransvaret må henge sammen, samtidig som det er klart definert. Sosial dumping, fiktive baser og å være ansatt i form av "selvstendig næringsdrivende" er en utilsiktet virkning av liberaliseringen. Slike ordninger må politikerne få slutt på. Crew må være direkte ansatt i flyselskapet!
3. Luftfartstilsynet må aktivt, effektivt og upåvirket ivareta krav til flysikkerhet og arbeidsmiljø.