- Feil oppskrift i jernbanepolitikken

jernbane.jpg

- Videre oppstykking av jernbanen og privatisering er ikke veien å gå. Det norsk jernbane trenger er økt vedlikehold og doble spor. Frankrike, Tyskland og Sveits har en samlet styring av jernbanesektoren. Disse landene er også mest effektive på jernbanedrift. Regjeringen gjør det motsatte med oppsplitting og økt konkurranseutsetting av drift og vedlikehold, heter det i en uttalelse NTLs forbundsstyre vedtok torsdag.

Uttalelsen i sin helhet:

Regjeringen bruker feil oppskrift for å få til forbedringer i togtilbudet

Regjeringen har som en del av en jernbanereform lagt fram Stortingsmeldingen ”På rett spor — Reform av jernbanesektoren” Meld. St. 27 (2014-2015). Privatisering av drift, oppsplitting av selskaper og opprettelse av et eget jernbanedirektorat er en sentral del av reformen.

Regjeringens forslag er å gå inn for modeller som er utprøvd og har slått feil i England og Sverige. I Sverige har SJ nå kun 40 prosent av markedet. Tilbudene korresponderer ikke og passasjerene må forhold seg til mange selskap og ulike billetteringssystem.

Det er behov for betydelig økt satsing på jernbanen. Videre oppstykking av jernbanen og privatisering er ikke veien å gå. Det norsk jernbane trenger er økt vedlikehold og doble spor. Frankrike, Tyskland og Sveits har en samlet styring av jernbanesektoren. Disse landene er også mest effektive på jernbanedrift. Regjeringen gjør det motsatte med oppsplitting og økt konkurranseutsetting av drift og vedlikehold.

Jernbanespor, persontrafikk, godstrafikk, bussdrift og jernbaneeiendom må sees i en sammenheng. Målet må være å ha gode og miljøvennlige samferdselsløsninger. Tog må korrespondere med hverandre og med buss, det må være tilstrekkelig med innfartsparkering og god sykkelparkering og det må være godt tilrettelagt for godstransport. Passasjerenes behov for et godt og samordnet transporttilbud må være i fokus.

Regjeringen foreslår å fjerne alt av materiell og eiendomsmasse fra NSB. Dette vil helt klart svekke NSB. Det betyr at NSB i fremtiden må konkurrere om banestrekninger, og så leie tog fra staten hvis de vinner konkurransen. I tillegg til NSBs persontrafikk vil det også ramme godstrafikken fordi NSB eier CargoNet, det største godsselskapet på jernbanen.

Bra med lengre budsjettperioder
NTL mener at et av de positive elementene ved reformen er budsjettregimet reformen legger opp til Budsjettperioder på fire år vil gi bedre forutsigbarhet enn i dag. NTL mener også det er bra at NSB, Nettbuss, Rom Eiendom og Flytoget ikke foreslås privatisert, men beholdt i offentlig eie.