- Utviklingen av medielandskapet er et offentlig ansvar

John_2013

- NRK har vært en banebrytende aktør i implementering og utvikling av nye medier, plattformer og kringkasting i sin helhet. Utvikling av målgruppetilpassede kanaler i radio og tv, DAB/DAB+-teknologien og nettbaserte tjenester som yr.no er noen eksempler. En offentlig allmennkringkaster skal utforske og utvikle mulighetene gjennom ny teknologi. Det er det offentliges ansvar å sikre utviklingen av medielandskapet gjennom nybrottsarbeid, en risiko som NRK tar og har tatt fullt ut, skriver NTL-leder John Leirvaag på Dagsavisens Nye Meninger onsdag.

Du finner innlegget på Dagsavisens Nye meninger

NRK – en allmennkringkaster og folkeopplyser

NRK er vårt felles eie og fortsatt offentlig rikskringkasting er en forutsetning for mediemangfold, det frie ord og norsk språk og kulturs stilling i samfunnet. Til og med konkurrentene trenger en offentlig allmennkringkaster.

Det har gått mange år siden Norsk rikskringkasting ble etablert i 1933 som et statlig kringkastingsselskap som skulle drive folkeopplysning for det norske folk via radio. I en rivende teknologisk og samfunnsmessig utvikling preget av økt konkurranse, målgruppefokus, nye økonomier og endrede kommunikasjonsformer har NRK vokst seg frem til et allsidig mediehus som fortsatt fortjener merkelappen ”allmennkringkaster”.

Allmennkringkastingens fremste kjennetegn er at den drives som en offentlig tjeneste. Offentlige tjenester skal være tilgjengelige for alle landets innbyggere, uavhengig av inntekt, bosted, språk, alder, kjønn eller funksjonshemming. Denne måten å organisere tjenester på gjør tjenestene selv langt mindre sårbare for kommersielle krefter. Det skal hvile en trygghet hos publikum at allmennkringkasteren opererer uavhengig av særinteresser, både økonomiske og ideologiske.

Medievirkeligheten har forandret seg voldsomt de siste 40 årene. Fra en hverdag hvor felles samtaleemne i kantina var den siste utviklingen i Helmer & Sigurdsons mordmysterier, via nesten skyldig hvisking om den nye lokalradioen, lever vi i dag i en fragmentert medievirkelighet hvor til og med lineariteten i medieforbruket er individualisert. NRK står sterkere - og kanskje mer nødvendig – enn noensinne som en solid leverandør av kvalitetsprogram og innhold på alle mulige plattformer.

Globaliseringen og det som oppleves som en stadig mindre verden har vist oss viktigheten av å ivareta språklig og kulturell egenart. For på tross av at mediemangfoldet er større, viser markedsandelene til anglo-amerikansk populærkultur at det er de tyngste økonomiske kreftene som rår. Folk over hele kloden følger de samme programkonseptene, som Idol, Cake Boss eller CSI – som bæres frem av tunge markedsøkonomiske interesser og kommersielle produksjonssystem.

Det er i møte med konkurransen dominert av engelskspråklige produksjoner og stadig skiftende markedstrender at vi virkelig trenger en markedsuavhengig, offentlig kringkaster. Ikke for å bevare status quo eller en idealtilstand som kanskje aldri har eksistert, men som en garantist for nyskapende, vågalt fjernsyn som en balanserende motvekt til kortsiktige kommersielle interesser. NRK kan være visningsvindu for alle de særegenheter og fellestrekk som kjennetegner oss her langt mot nord.

Med forutsigbare finansieringsrammer og trygge arbeidsplasser som basis har NRK skapt medieproduksjoner ingen av oss ante vi ville interessere oss for. Hvem kunne vel tro at sakte-tv skulle få en renessanse? Nasjonal vedkveld, Hurtigruta eller Bergensbanen minutt for minutt? Disse produksjonene er risikoprosjekt ingen kommersielle kanaler eller produsenter ville tatt i med ildtang. Her gikk NRK foran med nyskapende programinnhold, basert på norsk historie og kultur, tilpasset en fortellerform som inviterer publikum med på å forme sluttproduktet gjennom interaktivitet og kommunikasjon.

Enkelte hevder det er gammeldags og tilbakeskuende med en offentlig drevet allmennkringkaster. Min påstand er at dette er så langt fra virkeligheten man faktisk kan komme. NRK har vært en banebrytende aktør i implementering og utvikling av nye medier, plattformer og kringkasting i sin helhet. Utvikling av målgruppetilpassede kanaler i radio og tv, DAB/DAB+-teknologien og nettbaserte tjenester som yr.no er noen eksempler. En offentlig allmennkringkaster skal utforske og utvikle mulighetene gjennom ny teknologi. Det er det offentliges ansvar å sikre utviklingen av medielandskapet gjennom nybrottsarbeid, en risiko som NRK tar og har tatt fullt ut.

En rikskringkaster har ansvar for å fortelle hele rikets historier. Distriktskontorene til NRK sikrer lokale nyheters posisjon i mediebildet, men er også premissleverandører for at mangfoldet i norsk kultur får en plass i vår hverdag. Folkemusikktimen sender fra festivaler, spellemannstreff og konserter. Språkteigen utvider vår språkforståelse med innspill fra land og strand. Oddasat gir oss unike innblikk i den norske urbefolkningens hverdag og fest. Disse programmene utvider våre horisonter og skaper økt forståelse for det landet vårt byr på.

En sterk allmennkringkaster er også i stand til å maksimere mediedekningen i samspill mellom radio, fjernsyn, internett og interaksjon. Ved å holde kunnskap og kompetanse samlet i ett stort mediehus har NRK greid å få de ulike mediedisiplinene til å utfylle hverandre for å levere et enda sterkere medieprodukt. Dette har vist seg ytterst viktig for å holde stand i møte med økt konkurranse fra internasjonale medier, og langt på vei vært en forutsetning for den sterke stillingen allmennkringkasteren fortsatt har i 2015.