John Leirvaag

NTL slakter konsernmodell fordi kostnader løper løpsk under Høie

For Folkehelseinstituttet (FHI) har utgifter til IKT og anskaffelser økt med 40 millioner på to år. Høie har flyttet ut IKT-støttefunksjoner, som er tjenester FHI selv utførte frem til 2017. Nå må FHI kjøpe tjenester fra Norsk Helsenett som er et statsforetak. - Nå må det bli slutt på at vi lager fordyrende næringslivsmodeller. Vi må ha løsninger som sikrer en effektiv forvaltning. Dette er uholdbare kostnadsøkninger, sier John Leirvaag.

Publisert: 11.12.2017, sist endret 11.12.2017


NTL har advart HOD mot at opprettelse av en konsernmodell i helseforvaltningen vil innebære mer byråkrati og dyrere og dårlige løsninger. Tallene viser at vi har rett, fastslår Leirvaag.

9. desember svarte Folkehelseinstituttet (FHI) på spørsmål fra Helse -og omsorgsdepartementet om kostnadene forbundet med overføring av oppgaver til Norsk Helsenett (NHN).

Svaret fra FHI viser at man er på vei til å doble utgiftene i forbindelse med overføring av oppgaver til NHN.

Da FHI selv utførte oppgavene brukte man kr 47,8 millioner i 2016. Som følge av overføringen vil de samme tjenestene koste 86,5 millioner i 2018. Disse utgiftene kommer i tillegg regjeringens ostehøvelkutt for virksomheten, som allerede er svært krevende.

Det er svært oppsiktsvekkende at FHI nå må bruke 80 prosent mer kostnader til Norsk Helsenett på de samme oppgavene man tidligere utførte i egen regi. Dette medfører at FHI får mindre ressurser til å løse samfunnsoppdraget, sier NTLs tillitsvalgte i FHI Marc Gayorfar. I tillegg, er vi i en alvorlig situasjon hvor budsjettkutt og fremtidige effektiviseringstiltak og investeringer krever at vi må spare. Slike betydelig økte kostnader gjør det helt umulig for oss.

Overføring av regnskapet vårt til DFØ som også er en del av konsernmodellen byr også på utfordringer, da vi står juridisk ansvarlig dersom Riksrevisjonen finner feil i vårt regnskap, utarbeidet og levert av DFØ. Dette er å flytte ansvaret uhensiktsmessig et hakk opp, utdyper Gayorfar.

Bent Høie har tidligere sagt at konsernorganiseringen ikke skulle bli dyrere, men at det var tiltak for å oversikt over hva tjenestene koster. - Dette ble en dyr oversikt, og viser bare at det blir veldig dyrt når regjeringen har bestemt at staten skal leke butikk med seg selv, avslutter John Leirvaag.

Helse- og omsorgsdepartementet ba Folkehelseinstituttet besvare følgende spørsmål, og svaret kom fredag 8. desember:

  1. Hvor mye brukte Folkehelseinstituttet i kroner på de funksjonene som nå er overført til Norsk Helsenett da dere løste dette i egenregi?

SVAR: For IKT-tjenester og anskaffelsestjenester hadde vi i instituttet en budsjettramme på kr 47,8 mill. i 2016, dette inkluderer ikke kostnader knyttet til administrasjon, som husleie og stabsfunksjoner.

  1. Hvor stor er kostnaden i 2017 og estimert i 2018?

SVAR: I 2017 betalte vi kr 64,2 mill for de samme tjenestene til NHN.
For 2018 er vi forespeilet et kostnadsestimat på totalt 86,5 for de samme tjenestene.

Ta kontakt:
John Leirvaag, tlf. 916 63 257
Marc Gayorfar, tlf. 905 01 312