Hvem treffer avgjørelsene i en automatisert forvaltning?

IT-drift

Forvaltningen er lovstyrt, og automatisert saksbehandling i det offentlige tar derfor som regel form som en automatisert rettsanvendelse. Hvem er det som treffer avgjørelsene i en slik situasjon? Menneskene eller maskinen? Og hvordan kan vi sikre at myndighetsutøvelse ikke utføres av private underleverandører når systemutvikling outsources?

Les også: Brennaktuell eForvaltningskonferanse - frifagbevegelse.no

Automatisering var tema på dag 2 av eForvaltningskonferansen 2017. NTL-leder John Leirvaag åpnet seansen og satte fokus på menneskenes rolle i en automatisert forvaltning. - Hvordan skal vi sikre at datasystemet fungerer som et hjelpemiddel for en faglig fundert saksbehandling, der skjønnsutøvelse og helhetsvurderinger er mulig? Hvor skal vi sette grensene for kompleksitet i et system som skal ta avgjørelser vi skal kunne stå inne for som saksbehandlere når ønsket om innsyn melder seg, spurte Leirvaag.

Professor i rettsinformatikk ved UiO Dag Wiese Schartum startet sitt innlegg med å titte inn i den sorte boksen automatiseringen kan framstå som. - Det er mennesker som automatiserer. Det er altså mennesker som treffer avgjørelser, ikke maskiner. Maskinen bare reproduserer de avgjørelsene som er gjort på forhånd, sa Schartum.

Schartum viste hvordan en automatisert saksbehandling snur lovtolkningsprosessen på hodet. Tradisjonelt baseres tolkning av loven på løsning av tvedtydigheter som kommer opp etter hvert som loven praktiseres. Når saksbehandlingen skal automatiseres må alle slike avklaringer gjøres på forhånd, før systemet går på lufta. - Forvaltningsorganet må avgjøre rettsspørsmål på forhånd. Og det må de gjøre før de har sett en eneste sak. Det fører ofte til rigide tolkninger, og vi ser en overgang fra en saksdrevet til en systemdrevet fortolkning av loven, sa Schartum.

Men hva skjer når systemutviklingen outsources? Arbeidsdelingen mellom den offentlige oppdragsgiveren og den private leverandøren blir med ett svært viktig når systemet innebærer automatisering av rettsanvendelse. - Hvis det er eksterne konsulenter som utvikler systemet er det viktig å sikre at det faktisk er personer i forvaltningsorganet som treffer alle avgjørelsene, sa Schartum.