Prioriterer du annerledes på grunn av måten arbeidet ditt måles på?

prioriterer-annerledes.jpg

Fører måten arbeidsresultatene dine måles på til at du prioriterer annerledes enn du ellers ville gjort? Svarer du ja, er du i godt selskap blant NTL-medlemmene som har deltatt i NTL-undersøkelsen 2015.

Last ned: Rapport om NTL-undersøkelsen

NTL ønsker at de ansattes erfaring og kunnskap skal bli en del av grunnlaget for debatten om produktivitet og kvalitet i statsforvaltningen, og har derfor gjennomført en undersøkelse blant medlemmer i ni utvalgte statlige virksomheter.

Undersøkelsen viser at rundt 30 prosent opplever at arbeidsinnsatsen måles og tallfestes ofte eller svært ofte. I departementer og universiteter er tallet lavere, mens det i virksomheter med faglige forvaltningsoppgaver er betraktelig høyere.

Blant de som opplever slik måling svarer 40 prosent at måten arbeidsresultatene måles på fører til at de prioriterer annerledes enn de ellers ville gjort. I arbeidssituasjoner der måling og tallfesting av arbeidsresultater er vanlig ser det med andre ord ut til at de ansatte legger opp arbeidet på en suboptimal måte for å tekkes målesystemet. Det som er nyttig for virksomheten og for samfunnet kan stå i fare for å bli nedprioritert til fordel for målbare kriterier med lavere reell relevans.

Dette funnet bør undersøkes nærmere i fremtidige, mer omfattende undersøkelser. Dersom målesystemer fører til suboptimale prioriteringer i store deler av staten vil det være verdt å sette et spørsmålstegn ved mål- og resultatstyringen slik den praktiseres.

Økt arbeidsbelastning
Tre av fire i undersøkelsen oppgir at arbeidsmengden har økt de siste fem årene, 36 prosent oppgir at den har økt betydelig. Vi kan se for oss at det går en grense for hvor mange arbeidsoppgaver man kan ha før det går ut over kvaliteten. Undersøkelsen viser at 22 prosent opplever å måtte ta avgjørelser eller gjøre prioriteringer uten at det er tid til å sette seg godt nok inn i saken, og andelen er betydelig høyere blant dem som mener arbeidsmengden har økt betydelig.

Sammenhengen viser at arbeidsbelastningen i statsforvaltningen må gis oppmerksomhet. Ikke bare kan avgjørelser tatt på feil grunnlag kan gi store konsekvenser for samfunnet på kort og lang sikt; ansatte med for mye å gjøre vil også i mindre grad kunne bidra til utvikling av arbeidsprosessene og de offentlige tjenestene.

Blir forslag lyttet til?
Rundt halvparten av de spurte mener ledelsen i stor eller svært stor grad lytter til innspill fra ansatte om bedre og mer effektive arbeidsmetoder. Innspill fra de ansatte, som kjenner arbeidssituasjonen best, er viktig for innovasjon og videreutvikling av virksomhetene.

Undersøkelsen viser at de som opplever at arbeidet hemmes av regler og etablerte rutiner også er de som i minst grad opplever at ledelsen lytter til slike innspill fra de ansatte. Dette kan tyde på at mange statlige virksomheter kan ha noe å hente på å i større grad lytte til de ansatte.

Les også: Klassekampens omtale av NTL-undersøkelsen

Les også: omtale av NTL-undersøkelsen på NTL-magasinet sine nettsider