NTL-arrangement på Arendalsuka
Foto
Tove Lise Granli/NTL

NTL på Arendalsuka 2026

Digitalisering og KI-jubel dominerer Arendalsuka mens NTL reiser viktige spørsmål om hvem som skal eie offentlig data, og de ansattes medbestemmelse ved innføring av KI.

NTL stiller kritiske spørsmål om KI og digital suverenitet på Arendalsuka: 

Hvem skal eie offentlige data? Har regjeringen egentlig en plan? Kontrollerer vi av-knappen selv?Og hva skjer med de ansattes medbestemmelse?

NTL arrangerer to debatter på Arendalsuka 2026 som retter et kritisk blikk mot digitaliseringen av offentlig sektor.

Hvem eier skyen? Nasjonal skyløsning, digital suverenitet og fellesskapets interesser

Mandag 10. august, kl. 12:30–13:15, Bankgården – Arendal Street Food

Den geopolitiske situasjonen har satt fart på diskusjonen om sårbarheten ved å outsource offentlige IT-tjenester til teknologigigantene. Er dette en risiko vi er villige til å ta? NTL og Fagforbundet har jobbet for opprettelsen av en sky for offentlige data over mange år. I Arendal tar de diskusjonen om veien videre.

NTL mener staten bør tilby en skyløsning etter modell av den tyske føderale forvaltningen. I dag står kommuner og statlige virksomheter overfor valget mellom kostbar egenutvikling og krevende forhandlinger med internasjonale IT-giganter. Det tyske eksempelet viser at en offentlig skyløsning er en farbar vei både økonomisk, teknologisk og med hensyn til overnasjonalt regelverk.

Deltakere:

  • Kjersti Barsok, forbundsleder, NTL
  • Trond Finstad, AU-medlem, Fagforbundet
  • Kristine Kallset, Statssekretær, Justis- og beredskapsdepartementet

    Ordstyrer: Torstein Brechan, forbundssekretær, NTL

Lenke til arrangementet.

KI: På tilliten og medbestemmelsen løs?

Tirsdag 11. august, kl. 16:15–17:00, Bankgården – Arendal Street Food

Bruken av kunstig intelligens kan få stor betydning for statlige ansattes arbeidshverdag. Men har regjeringen en plan for hvordan innfasingen skal skje? Er det gjennom å styrke den tillitsbaserte styringen av offentlig sektor gjennom Tillitsreformen? Og hvordan sikrer vi medbestemmelsen på veien?

Regjeringen sier i sin plan for Norge at 80 % av offentlig sektor skal bruke kunstig intelligens i 2026. Samtidig viser innbyggerundersøkelsen at tilliten til offentlig forvaltning synker – 51 prosent svarer at de er utrygge på at offentlig KI-bruk sikrer at ulike grupper behandles rettferdig, mens bare 25 prosent tror dette vil skje. Regjeringen er lite konkret på hva formålet med kunstig intelligens i offentlig sektor skal være. NTL mener det er på høy tid med en helhetlig handlingsplan for kunstig intelligens i offentlig sektor. 

Deltakere (foreløpig liste):

  • Kjersti Barsok, forbundsleder, NTL 
  • Torstein Brechan, forbundssekretær, NTL

Lenke til arrangementet.

Tema
Konferanser
Hei, jeg heter Isa. Hva kan jeg hjelpe med?